Tuesday, 8 January 2013

-PASTI ADA HIKMAHNYA...-

SALAM SEMUANYA... 

 ALHAMDULILLAH...TEPAT JAM LIMA PETANG TADI,ANA DAH BERJYA MENAMATKAN SEMESTA PERTAMA DI U INI...RASA MACAM SEKEJAP PUN ADA..TAPI,YELA...BAK KATA ORG,PEJAM CELIK,PEJAM CELIK,KITA DAH DEWASA...

            tapi bukan itu yang ana mahu kongsikan...yg ana mahu kongsikan ialah pengalaman ana agar kita sama dapat mengambil pengajaran dan saling mengingatI.
         
BERKAT SOLAT DHUHA.. mesti dah ramai tahu berkatnya solat dhuha ni kan..tp,semua xkan perasan nikmat-Nya sampai betul2 sesuatu hikmah terjadi kat kita...dari pengalaman ana.,banyak hikamh solat dhuha ni...hanya untuk jadi teladan buat semua...

1...mula-mula,memang la kita rasa liat nak buat solat dhuha...sebab mse dhuha kan ramai masih di alun  mimpi sebab penat berjaga malam belajar dan sebagainya...tapi,waktu dhuha ni la pintu rezeki melimpah ruah...ibu ana selAlu pesan, "KALAU KITA BELAJAR PUN TAPI,KITA 24JAM TIADA MASA UNTUK LUANGKAN MASA 5MINIT UNTUK BERIBADAH KEPADANYA,SEKELIP MATA ALLAH BOLEH TARIK NIKMAT KECERDIKAN TU..." betul cakap ibu...
       
       ada satu kali masa exm final,ana xsempat solat dhuha sebab nak cover banyak bab lagi...tbe2,mase buka kertas soalan,satu formula pun ana xingat...walau pun formula senang...soalan exm tu xcomplecated pun..direct sangat...tapi,kalau xhafal formula,memang xbolah jawab la...jd,ana pun keluar dewan exm dengan tangisan... mungkin tu tanda Allah nak bagi kita ingat kat Nya...mula hari tu,kalau tanpa halangan, In syaa Allah ana akan menunaian solat dhuha...ana berdoa agar ana xgagal untuk subjek tu memangdang kan tu subjek kegemaran ana...ana mengaku memamg ana xjwb banyak sgt2 soalan dalam exm tu...tapi, brkat solat dhuha,doa keluarga,guru2 dan rakan2,ana berjaya dapat A subjek tu...ITU NAMANYA REZEKI...:)

     kalau kita xsempat solat dhuha,mungkin kita boleh dengar doa dhuha melalui radio,telefon atau ap2 yang sewktu dengannya...kat bawah ni ana serta kan dengan cara solat dhuha serta doanya sekali...selamat beramal...:)

 CARA SOLAT DHUHA:

  1. Niatnya:


2.  Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:
            a. Solat sunat Dhuha dua rakaat:
                  *Ayat al-Kursi 10 kali dan Al-Ikhlas 10 kali atau;
                  *As-Syams dan Ad-Dhuha. atau;
                  *Al-lail dan Al-Insyirah.
            b. Solat Dhuha lebih daripada 4 rakaat;
                   1-Solat Pertama :As-Syams dan Ad-Dhuha.
                   2-Solat Seterusnya :Surah al-Kafirun dan Al-Ikhlas . .

3. Semasa sujud terakhir bacalah sebanyak 40 kali: 




4. Selepas memberi salam, bertasbihlah 10 kali: . .



5. Berdoa:


SEKIAN SAHAJA UNTUK CORETAN HARI INI...SALAM SEJAHTERA.. :)



 
Sparkly Santa Hat Ice Cream